Prote´ne = eiwit is naast water het belangrijkste hoofdbestanddeel van het menselijk lichaam. Spieren, enzymen, eigen hormonen, huid haar, alles..is prote´ne, maar het kan niet opgeslagen worden. Juist daarom moet prote´ne voortdurend via de voeding opgenomen worden.
Bij gebrek eraan begint het lichaam de eigen lichaamseiwitten te verteren, wat concreet betekent dat men inboet aan sportieve prestaties en men zich algemeen minder fit voelt.
 
FUNCTIE
De essentiŰle functie van eiwitten in de voeding is het leveren van aminozuren voor de aanmaak van nieuwe lichaamsprote´ne en spiermassa.
 
SAMENSTELLING
Een prote´ne is samengesteld uit 20 verschillende aminozuren. Er zijn 8 essentiŰle aminozuren(die het lichaam niet wzelf kan aanmaken) en 12 niet-essentiŰle aminozuren (deze kan het lichaam zelf produceren)
 
WERKING
Bij de spijsvertering splist het lichaam de voedingsprote´ne in aparte aminozuren, die dan vervolgens in de bloedsomloop raken en daar tot lichaamsprote´ne worden samengevoegd, bv tot spiermassa.
 
WAAROM
Wij halen de meeste eiwitten uit dierlijke producten zoals vis, vlees, melk, eieren. Nadeel van deze dierlijke prote´nenis dat zij ook ongewenste bestanddelen zoals purine, cholesterol en vetten bevatten.Plantaardige prote´nen hebben dan weer een lager biologisch omzettingsvermogen.
Eiwitconcentraten zijn zeer praktisch en bevatten bijna geen vet, zijn bovendien volledig purinevrij en zeer arm aan cholesterol, en hebben een hoog biologisch omzettingsvermogen.
 
 
HOEVEEL EIWIT HEEFT EEN SPORTER NODIG?
De dagelijkse behoefte aan hoogwaardige prote´ne is 0,8g per kg lichaamsgewicht (voor de niet-sporter)
Het is evident dat de behoefte enorm stijgt bij sportieve activiteiten. Dit komt door een verhoogde stofwisseling en het afbouwen van de prote´nereserves bij zwaardere belasting.
Een gewone sporter heeft dan ook 1,5g nodig per kg lichaamsgewicht. De prote´ne behoefte voor topsporters is minimaal 2,0g per kg  lichaamsgewicht. Een atleet van bv. 80kg heeft dus dagelijks 160g prote´ne per dag nodig.Daarvoor zou men bv al 800g rundsvlees moeten eten en om het lichaam niet met zulke enorme hoeveelheden vlees ( met de daarbij horende vetten, purine en cholesterol) te belasten, worden er prote´neconcentraten als nuttig alternatief aangeboden.
 
WIJ HELPEN U GRAAG VERDER IN FACTORY21 VOOR VERDERE INLICHTINGEN EN PRODUCTKEUZE!